Nine paintings 3 frames

In 1994 besliste ik om te stoppen met het maken van schilderijen. Dat resulteerde in een laatste schilderij, waarop de tekst: 'Pourquoi encore la peinture?'. Na die periode zou ik mij toeleggen op meer ruimtelijk werk.
'Nine paintings, 3 frames' is een onderzoek naar de relatie tussen kunstwerk - toeschouwer/ concept – kunstenaar.
Tijdens het classicisme en voor de School van Barbizon werden in het schildersatelier door de kunstenaars decors gebouwd om de natuur na te bootsen, en zij plaatsten daar dan figuren en/of dieren in.
Ook gebruikte men voor het naschilderen van de natuur een vademecum met informatie over kleurgebruik en compositie. We zien dit in de schilderkunst vertaald door een grote aandacht voor lijn en tekening.
Kleurgebruik en compositie dienden hierbij hoofdzakelijk als ondersteuning van de voorstelling. Men koos voor koele, vlakke kleuren en voor eenvoudige compositieschema's om de aandacht niet af te leiden van de betekenis van het onderwerp.

Met het project 'Nine paintings, 3 frames' wordt de relatie kunstwerk-toeschouwer, en concept-kunstenaar, onderzocht door het maken van negen schilderijen in een vast stramien dat gebaseerd is op het vademecum over het kleurgebruik tijdens het classicisme.

Er worden drie objecten getoond (frames) waarin object versus kunstwerk als concept onderzocht wordt.

"Yellow and dark green frame" " mixed media 2017at Blanco (B)
"Yellow and dark green frame" " mixed media 2017at Blanco (B)

Het onderzoek wordt gevoerd vanuit verschillende invalshoeken:
1. Het project behelst naast het aanbrengen van informatie over het kleurengebruik ook een onderzoek naar de opstelling van de schilderijen individueel en onderling. Om dit te onderzoeken wordt om de twintig minuten één van de schilderijen 90° gedraaid
2. In een tweede fase wordt nagegaan wat de impact is van de kleureninformatie bij het schilderij.
3. Bij de 3 frames onderzoeken we de betekenis die aan een object (nl. de frame) gegeven wordt.
4. In een laatste fase bekijken we het project zelf – is het een onderzoek? Of een performance?

Voor dit project werd ik geinspireerd en ben ik mijn onderzoek begonnen bij het schilderij Cité (1951) van de kunstenaar Ellsworth Kelly (1923 - 2015). Het is een onderdeel van The Doris and Donald Fisher Collection in het San Francisco Museum van Modern Art.

"Yellow and dark green frame" " mixed media 2017at Blanco (B)
"Yellow and dark green frame" " mixed media 2017at Blanco (B)

(Beschrijving en analyse van het kunstwerk: In Parijs werd Kelly aangemoedigd door kunstenaars zoals John Cage en Hans Arp om in zijn kunst te experimenteren met toeval. Kelly heeft voor "Cité" een zwart-witte tekening in 20 vierkanten geknipt en de stukken willekeurig geschikt. Dan heeft hij de compositie ondersteboven gedraaid en op 20 houten panelen geschilderd. Na het nog eens herschikt te hebben, heeft hij de panelen samengesteld tot het uiteindelijk werk. Alhoewel er artistieke beslissingen zijn die de finale compositie mee bepaald hebben, creëert het gebruik van het toeval door Kelly een afstand tussen hem en het werk. Benaderingen als deze reduceren de emoties, de invloed en de individuele stempel van de kunstenaar die voor Kelly zo kenmerkend zijn. Dit suggereert dat alle schijnbare "gecontroleerde" creativiteit een kwestie is van de kunstenaar die het beste maakt van het samengaan van toeval en onverwachte en onpersoonlijke krachten).


Een andere kunstenaar die ook invloed had op dit project is : o Bear (Josephine Gail Baer) (geboren 7 augustus 1929)
Primary Light Group: Red, Green, Blue, 1964-65
Gallery label from "From the Collection: 1960-69, March 26, 2016 - March 12, 2017".

(Deze 3 schilderijen behoren tot een reeks van twaalf die variëren in kleur, luminositeit, afmeting en vorm. Een product van de impuls van de jaren 60 om kunst te creëren vanuit vooraf vastgelegde systemen. Baer heeft berekend dat de werken in deze reeks op 479.001.600 mogelijke manieren kunnen gecombineerd worden. Deze drie grote vierkanten werken zijn begrensd door intense Mach banden, die volgens de kunstenaar overeenkomen met de primaire kleuren van licht: een rood (magenta), een groen en een geel." Baer, getraind in fysiologische psychologie en geïnteresseerd in optische fenomena, heeft gezegd dat de schilderijen in dit drieluik "geconstrueerd werden op een gelijkwaardige manier als een kleur aanwezigheid" in overeenstemming met de specificaties, "één voet of iets minder van elkaar").

* www.theartstory.org/artist-kelly-ellsworth-artworks.htm
** www.moma.org/collection/works/79825